Projekt nr 2020-1-PL01-KA102-078873
tytuł „Europejskie staże kluczem do sukcesu na rynku pracy.”
Projekt jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą:
Projekt realizowany jest w okresie 01.12.2020 r. do 30.11.2022 r. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Celem projektu jest doskonalenie umiejętności i wiedzy uczniów w zawodach, w których się kształcą, a także zachęcenie ich do samodzielnego podejmowania działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dla mieszkańców wsi. W Polsce, konieczna jest dalsza restrukturyzacja zatrudnienia ludzi mieszkających na wsi. W dalszym ciągu zbyt duży procent mieszkańców wsi jest zatrudniony bezpośrednio przy uprawie roli. Niezbędna jest rozbudowa sfery usług dla mieszkańców, nie tylko w obsłudze rolnictwa, ale i innych dziedzinach, socjalno-bytowych, komunalnych itp. Staż zawodowy odbyty za granicą gwarantuje zdobycie najlepszych doświadczeń. Pozwolą one na zaoferowanie na rynku nowoczesnych usług, mających szansę na powodzenie i skuteczną rywalizację z potencjalną konkurencją. Dzięki temu młodzież pochodząca ze wsi będzie mogła pozostać w swoim środowisku i z powodzeniem się realizować zawodowo. Uczniowie biorący udział w stażu pochodzą ze wsi i nigdy nie byli za granicą Polski. Pobyt w wysokorozwiniętym kraju rozszerzy im horyzonty i otworzy perspektywy lepszego rozwoju.
Główne cele tego projektu to:
W ramach podpisanej umowy na realizację projektu nastąpiły ograniczenia liczby wyjeżdzających stażystów i opiekunów. Pozyskane środki wystarczą na wyjazd łącznie 78 stażystów , którym towarzyszyć będzie łącznie 8 opiekunów. Zaplanowane zostały wyjazdy łącznie dla czterech, 18-20-sto osobowych grup stażystów wraz z 2 opiekunami, z następujących kierunków kształcenia w:
Staże zawodowe trwać będą po 2 tygodnie, a ich realizacja odbyć się będzie od zimy 2021 roku do lata roku 2022.
Projekt skierowany jest do uczniów z klas II, III, IV kształcących się w zawodach:
– technik agrobiznesu, technik rolnik, technik weterynarii (1 grupa)
– technik żywienia i usług gastronomicznych (2 grupa)
– technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych (3 grupa)
– technik architektury krajobrazu (4 grupa).
W projekcie, z naszej szkoły, biorą udział 6-20 osobowe grupy uczniów (plus co najmniej dwie osoby na liście rezerwowej), którzy po zakończonym przygotowaniu, pojadą na staż zawodowy do Ośrodków Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego.
Grupa | Planowany
termin |
Ośrodek | Kraj | Zawód | Termin składania zgłoszeń przez uczestników |
I | 18.01.-29.01.2021 | Jordbrugets Uddannelsescenter Arhus | Dania | technik rolnik, technik agrobiznesu, technik weterynarii | 04.12.2020 |
II | 04.10.-15.10.2021 | FORTES Impresa Sociale – Vicenza | Włochy | technik żywienia i usług gastronomicznych | 23.06.2021 |
III | 18.10.-29.10.2021 | DEULA Nienburg | Niemcy | technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych | 23.06.2021 |
IV | 20.06.-01.07.2022 | Jordbrugets Uddannelsescenter Arhus | Dania | technik architektury krajobrazu | 10.01.2022 |
UWAGA:
Planowany termin wyjazdu, ze względu na pandemię może ulec zmianie, jest uzależniony od możliwości wjazdu do kraju instytucji partnerskiej!
Wyjazd każdej z grup poprzedzony będzie przeprowadzeniem przygotowania uczniów do odbycia stażu.
Podczas stażu uczniowie będą przebywać w zagranicznych ośrodkach szkolenia zawodowego (duńskim, włoskim, niemieckim). Stażyści poznają nowoczesne technologie i metody pracy, różne urządzenia techniczne, w tym wiele takich, których nie mieliby szans poznać w naszej szkole. W trakcie stażu poznają zasady działania tych urządzeń, ich obsługę i bezpieczną eksploatację. Poznają również innowacyjne technologie, jakie się pojawiają w ich zawodach. Poznanie nowoczesnych technologii, nowych trendów w poszczególnych zawodach, może spowodować wzrost atrakcyjności naszych absolwentów na lokalnym rynku pracy. Pobyt na zagranicznym stażu będzie dla nich okazją poznania nowoczesnych form tworzenia i prowadzenia swojej firmy.
Do współpracy w realizacji naszego projektu starannie dobraliśmy naszych zagranicznych partnerów. Są to 3 ośrodki szkolenia zawodowego znajdujące się w Danii, Niemczech, i we Włoszech. Z tymi partnerami już w przeszłości współpracowaliśmy, znamy ich duże możliwości edukacyjne i inne walory. Projekt został poprzedzony wizytami wstępnymi u naszych partnerów. W czasie tych wizyt uzgodniliśmy zakres planowanego stażu oraz plan jego realizacji.
Lider konsorcjum, a także każdy z członków konsorcjum posiada już doświadczenie w realizacji projektów zawodowych dla swoich uczniów. Zawsze staramy się wybrać tematykę istotną dla naszych przyszłych absolwentów. Ważne jest, aby doświadczenie i umiejętności opanowane w czasie zagranicznego stażu, mogli oni z powodzeniem wykorzystywać w swojej przyszłej pracy zawodowej. Głównym zadaniem szkół jest dbałość o wszechstronny rozwój uczniów. Przykładamy wszelkich starań, by zdobyli oni wiedzę ogólną, jak i zawodową na jak najwyższym poziomie. Robimy to zgodnie z aktualnym stanem nauki, według obowiązujących programów nauczania. Każdy zawód wiąże się ze zdobyciem szeregu umiejętności praktycznych, które warunkują późniejszą dobrą praktykę zawodową. Niestety, często tak bywa, że z powodu ograniczonych środków finansowych, jakimi dysponują szkoły, uczniowie nie zawsze mają kontakt z innowacyjnymi technologiami pojawiającymi się w ich zawodach. Z tego samego powodu szkoły nie dysponują najnowszymi maszynami, urządzeniami i narzędziami, jakie są wykorzystywane w kształconych u nas zawodach. Realizowanie staży zawodowych u partnerów zagranicznych pozwala w znacznie szerszym stopniu zorganizować ten niełatwy proces. Niemcy, Dania i Włochy są krajami zamożnymi i nowoczesnymi. Ich placówki szkolenia zawodowego dysponują znacznie większymi funduszami, a przez to są lepiej wyposażone i dysponują dużo lepszymi pomocami dydaktycznymi i pracowniami zawodowymi. Można tam bez trudu pokazać nowe techniki produkcji, nowe technologie, nowoczesne środki produkcji. Mogliśmy się o tym niejednokrotnie przekonać podczas wielu wyjazdów w ubiegłych latach.
Zapraszamy zainteresowanych uczniów do składania wypełnionych komputerowo ankiet do opiekunów poszczególnych grup:
Załączniki do pobrania
– Ankieta rekrutacyjna – 1 plik
– Deklaracja udziału (3 druki – 1 plik)
– Regulamin – (1 plik)